Твір >Твори по зарубіжній літературі / Морально-етичні проблеми в комедії «Мартин Боруля»

Морально-етичні проблеми в комедії «Мартин Боруля»


Драматургічна спадщина І. До. Карпенко-Карого - це самобутнє і цікаве явище в історії вітчизняної театральної культури. Безсмертну славу принесли художникові його сатиричні комедії: «Сто тисяч», «Хазяїн», «Метушня». Сюди ж відноситься і комедія «Мартин Боруля», яка піднімає важливі морально-етичні проблеми і цим самим стає в ряд безсмертних творів. Драматург високо піднімав роль сміху як засоби боротьби з людськими недоліками. Дійсно, сміх - могутня зброя: те, над чим посміялися, втрачає свою значущість і з кумира перетворюється на предмет кепкування. Сміх змушує кожного з нас критично подивитися на себе і прагнути позбутися тих або інших недоліків у своєму характері, Сюжет комедії «Мартин Боруля» письменник будує на дійсних фактах з життя сім'ї Тобілевичів : батько драматурга, який тривалий час служив керівникам поміщицьких маєтків, вирішив добитися визнання свого роду дворянським. На це пішло немало часу - і марно: дворянство не було доведене, оскільки прізвище в старих документах було Тобелевич, а в нових - Тобілевич.

Карпенко-Карый використовував цей факт, щоб висміяти старання простої людини вибитися в дворяни, порочно думаючи, що цим можна в чомусь піднятися над іншими. Головний персонаж комедії - це людина із заможної верхівки села. Мартін Боруля не засліплений жадністю збагачення, не позбавлений біс гуманності. І, на жаль, це натура, покалічена духовно непереборним прагненням вийти «на дворянську лінію». Коли б його запитали, навіщо йому те дворянство, він, вірогідне, не зміг би пояснити як слід своє дивне бажання. Читаючи комедію, ми бачимо, що Мартин - хороший сім'янин, у будинку порядок і добробут. І авторитет, і гроші - усе це у нашого героя є. Чого ж йому ще потрібно? Виявляється, потрібно титул дворянський, який, на думку Мартина, зробить його паном, а пан - це не мужик…

У своєму будинку цей «міщанин-шляхтич» (так назвав свого героя Журдена французький драматург Мольер) заводить дворянські порядки, сам мучиться із-за своїх химер, але терпить, оскільки вважає таку «домашню перебудову» шляхом до політично-правового місця в поміщицько-капіталістичній державі. Мартін велів своїм дітям називати себе не батьком, а «папинькой», а маму - «маминькой». Він довго уранці вылеживается в ліжку, як пан, хоча у нього, людини трудящого, від довгого лежання з незвички болять боки. Дочка Марисю хоче віддати заміж за «освічену людину», сина Степана мріє бачити знатним чиновником. Смішно дивитися, як «правила» дворянського побуту суперечать традиційним порядкам сім'ї Мартина, викликають нерозуміння і здивування членів сім'ї.

Розв'язка гостро драматична: Мартин скрізь терпить поразку, і, врешті-решт, одна буква в прізвищі (Боруля — Беруля) призводить до краху його спробам отримати дворянське звання : рід Мартина не визнали дворянським. Висміюючи так поведінку свого героя, Карпенко-Карый затвердив здорову народну мораль відносно сімейних традицій, стосунки людини до своєї рідної землі, свого родоводу, прадідівських коренів, роботи, народних звичаїв. Головне — не титул, а уміння залишатися порядною, високоморальною людиною в усіх життєвих ситуаціях.